lørdag 14. januar 2012

HJEMMELAGET HVETEKAKE

I vår familie er ofte hvetekake lørdagslunsjen, med smør og hapå på er det ekstra godt!
I dag fant jeg ut at jeg skulle bake den selv, pleier og kjøpe den ferdig hos bakeren!
Og det blir nok ikke siste gangen...

HVETEKAKE:

125 g smør
5 dl melk
50 g gjær
2egg
125 g sukker
2 ts kardemomme
ca 650 g hvetemel

1 egg til pensling

Smelt smøret. Bland i melken og varm dette til 37 grader. Løs opp gjæren i vesken el ha tørrgjær i melet, jeg bruker alltid tørrgjær og er superfornøyd med det!
Ha eggene i melk/smør blandingen, pisk de godt inn.
Bland alt det tørre og ha i melk/smør/eggeblandingen, elt godt sammen gjerne i kjøkkenmaskin.

Sett deigen lunt og hev i minst 40 minutter.

Ta deigen opp og del i to emner. Elt hver del til runde kaker. legg dem på bakepapirkledd stekeplate. La de etterheve i minst 20 minutter.

Snitt rutemønster med en skarp kniv, og pensle med sammenpisket egg.

Stek ved 175 grader i 35-40 minutter.


       
       
Disse kan fint fryses, ble ikke en smule igjen til det her ;)

Mens jeg satt her og skrev sa min kjære ar jeg måtte se ut på den vakre himmelen!

 


Nå klokken 17 :) tatt med mobilen så ikke beste kvalitet..

Ha en fin lørdagskveld og søndag!

Klemmer fra Karin.

2 kommentarer:

  1. Skjønner godt at disse aldri kom så langt som til fryseren!;)

    SvarSlett